ETÄ ROK

Ohjeet ja tehtävät ETÄ ROKkiin & poissaolijoille.

Lähetä vastaus viikon sisällä sähköpostilla Helille: heli.viksten (at) evl.fi

YKKÖSET:

11.9.
1. Kirjoita vapaamuotoinen esittely itsestäsi. 🙂
2. Pohdi ja kirjoita mitä taitoja isonen tarvitsee?
3. Mitä odotuksia ja toiveita ROK-koulutuksesta ja isostoiminnasta?
4. Millainen isonen haluaisit olla?

25.9.
1. Täydennä seuraavat lauseet: Leikkiminen minusta on…, Paras leikki riparilla…, En voi leikkiä ryhmässä, jossa..
2. Pohdi mitä hyötyä leikeistä on (kirjallisesti).
3. Mitä asioita pitää muistaa vedettäessä leikkiä?
4. Mieti valmiiksi leikkejä joita voi käyttää ensimmäisenä päivänä/leirin keskivaiheilla lopussa. Treenaa näiden leikkien vetämistä muille ja kuvaa siitä video, jos mahdollista.


9.10.
1. Miksi itsensä tunteminen on tärkeää?
2. Miten voin oppia tuntemaan itseäni?
3. Tee ITSELLESI ajatuskartta tai jollain muulla tapaa pohdi paperille seuraavia asioita:
Missä olen hyvä?
Mistä tulen? Millainen on perheeni? Mitä asioita kotona on opetettu arvostamaan?
Millainen haluaisit olla? Mitä kohti haluat kasvaa?
Mikä auttaa sinua saavuttamaan haluamasi tavoitteet?
Millaisissa asioissa voin auttaa toisia? Missä itse tarvitsen apua?
Keksi kuusi asiaa, jotka tekevät sinut onnelliseksi tai josta olet kiitollinen.

Tehtävää 3. ei tarvitse palauttaa Helille, se jää itsellesi muistoksi, jonka voit myöhemmin liimata rok-vihkoosi.


23.10.

1. Rakenna kuvitteellinen rippikoululainen, kerro millainen hän on: 
Pohdi; nimi, luonne, millä tavalla suhtautuu ripariin, harrastukset, millainen perhe, missä viettää aikaansa, toteemieläin, lempijuoma, ja onko joku erityishaaste?
* Miten tällaista riparilaista on helpoin lähestyä
* Miten hänet saa parhaiten mukaan koko ryhmän jäseneksi
* Mitä annettavaa hänellä voisi olla koko ryhmälle
3. Kirjoita ajatuksiasi vuorovaikutustaidoista. Miksi ne ovat tärkeitä? Missä vuorovaikutustaidoissa olet hyvä? Mitä vuorovaikutustaitoja haluaisit kehittää? Miten omia vuorovaikutustaitojaan voi parantaa?


6.11.

  • Muistele omalta ripariltasi yksi leikki ja valmistaudu ohjaamaan se.
  • Keksi 4 kysymystä kristinuskosta ja kehitä niihin parhaat mahdolliset vastaukset. Mieti rauhassa ja syvällisesti.
  • Muistele omalta ripariltasi joku iltahartaus ja suunnittele sen pohjalta iltahartauden runko; biisi, Raamatun kohta, ajatus / puhe ja yhteinen rukous.


20.11.

Tehtävänä on keksiä 15 tietokilpailukysymystä Raamatusta Haluatko miljonääriksi-tyyliin.


4.12.

1.Minkä aihepiirin hartauteen seuraava raamatunkohta voisi sopia? 1. Joh. 3:18-20
2. Etätehtävä: Etsi gospelbiiseja joista itse tykkäät ja tee niistä “soittolista”.
3. Kirjoita rukous yksinäisen puolesta. 
 
 
18.12.
1. Tee jostakin joululaulusta tai punaisen laulukirjan veisusta emoji-arvoitus. Eli valitse joku lause tai sopiva pätkä laulusta ja kuvaa se käyttäen pelkkiä emojeja, niin, että se on jonkun toisen mahdollista arvata. Palauta Helille Whatsapp-viestillä!
2. Mikä on lempiveisusi punaisesta laulukirjasta?
3. Luettele isosen työvälineitä, niin monta kuin keksit!
4. Tärkeimmät asiat, jotka olet syksyn aikana oppinut ROK-koulutuksessa?
5. Anna palautetta ekan syksyn ROK-koulutuksen kokonaisuudesta.


KEVÄT 2021


22.1.

  1. Kumpi on mielestäsi merkittävämmässä roolissa somepostauksessa: kuva vai kuvateksti? Perustele.
  2. Missä kaikissa eri sosiaalisen median kanavissa olet törmännyt seurakuntaan/nähnyt heidän somesisältöjään?
  3. Pohdi millainen olet somessa (oma ajankäyttö, onko samanlainen minkä kuva kuin livenä, mitä positiivista, mitä haasteita)? Miten some vaikuttaa osaltasi isosuuteen?
  4. Olet riparilla isosena, ja huomaat että yhtä leiriläistä kiusataan. Miten toimit?
  5. Miksi ei saa kiusata?
  6. Miten kohtaat kiusatun ja kiusaajan?


5.2.

1. Mitä ajatuksia sinulla on isosryhmän/raamiksen vetämisestä?
2. Mitkä kaikki asiat on tärkeä huomioida, kun vetää raamisryhmää?
3. Olet ensimmäistä kertaa isosena ja oma ryhmäsi sattuu olemaan todella hiljainen, kukaan ei puhu mitään. Mitä teet? Millaisia juttuja kannattaa kokeilla? Mikä on tärkeää tällaisessa tilanteessa?
4. Katso ja lue “diat” läpi. Raamis (dropbox.com)
5. Lue Matt: 6:9-13 ja vastaa allaoleviin kysymyksiin…
a) Mikä kohta Isä meidän -rukouksessa on sinulle tällä hetkellä tärkein? Entä mitä kohtaa on vaikea ymmärtää?
b) Mitä ajatuksia herättää se, että tätä rukousta ovat rukoilleet sukupolvet ennen meitä aina Jeesuksen ajoista lähtien?
c) Mitä eri rukouksia tiedät? Onko joku sinulle erityisen tärkeä?
d) Mitä rukous sinulle merkitsee?


19.2.
1. Mitä muistoja sinulla on hartauksista, joita olet kuullut ja nähnyt?
2. Minkälainen on mielestäsi hyvä hartaus?
3. Katso ja lue “diat” läpi: Hartaus. (dropbox.com)
4. Minkälaisia osia hartaudessa voi esimerkiksi olla?
5. Mitä ajattelet hartauden pitämisestä? Onko helppoa tai vaikeaa, jännittääkö, mietityttääkö jokin asia siihen liittyen?
6. Keksi oma hartaus, eli aihe ja rakenne hartaudelle. Ei tarvitse kirjoittaa sitä ns. “puhtaaksi”, laadi vain suunnitelma, josta käy ilmi hartauden aihe ja hartauden rakenne. Etsi aiheeseen liittyen 1-2 raamatunkohtaa, jotka soveltuisivat luettavaksi hartaudessa.


5.3.

  1. Listaa etunimesi jokaisella kirjaimella alkava asia, josta tykkäät. 😊
  2. Millä mielin olet, kun ajattelet tulevaa isosuutta? Mikä innostaa? Mikä jännittää? Mitä odotat eniten? Mihin kaipaisit vielä harjoitusta tai tukea?
  3. Suunnittele joku isosten riparilla toteuttama asia/toiminto ja keksi mahdollisimman monta isosen työkalua, joita tässä toiminnossa tarvitaan.
  4. Mitä isosen työkalua/työkaluja käyttämällä ratkaisisit seuraavat ongelmat:

4. a) Haluaisitte isosten kanssa leikkiä muumileikkiä. Tarvitsette kuitenkin n. 45 eri muumia, ettekä mitenkään pysty keksimään niitä itse päästänne. Ongelmaksi koituu myös, että ette muista, mitä pelissä olevat erikoispaikat tarkoittavat. Mistä löydätte 45 eri muumihahmoa? Mistä/miten saatte tietää, mitä erikoispaikat tarkoittaa?

4. b) Olet tekemässä hartautta ja haluaisit siihen raamatunkohdan, joka kertoo Pyhästä Hengestä. Mistä/miten voisit löytää aiheeseen sopivia raamatunkohtia? Raamattua selaamalla, menee liian pitkään, etkä tähän hätään voi kysyä apua keneltäkään.

4. c) Päätätte yhdessä isosten kanssa vetää leirillä Igor -sketsin. Viikon puolivälissä ette kuitenkaan enää keksi, mikä olisi hyvä punch line sketsin loppuun (pomo käski antaa/näyttää/tehdä sulle…). Mistä voisitte löytää vinkkejä tähän. Kukaan ohjaaja, isäntä tms. ei ole saatavilla, vaan joudutte käyttämään vain internettiä tai muita apuvälineitä.

4. d) Olet tekemässä hartautta, joka kertoo omasta elämän tiestä. Haluaisit soittaa alkuun kappaleen, mutta et millään keksi hyvää kappaletta. Mistä voisit löytää apua ja ratkaisun ongelmaan?

4. e) Olet säeistämässä kitaralla Niin on kaunis maa -veisua. Et kuitenkaan muista miten Bb soitetaan kitaralla. Et voi kysyä keneltäkään apua, eikä internetyhteytesi toimi. Et voi myöskään jättää sointua soittamatta. Mistä löydät tiedon?


19.3

Korvaava tehtävä löytyy painamalla tästä linkistä (google docs).

 

16.4.

1. Listaa 6 asiaa, jotka ovat mielestäsi tärkeimpiä leikin valitsemisessa ja leikin vetämisessä.
2. Lähetä Helille tai Aarnille ääniviesti, jossa selität leikin. Eli kuvittele olevasi riparilla, kerro minä päivänä ja missä tilanteessa vetäisit tämän leikin, ja sitten selitä ääniviestinä leikki juuri niin kuin vetäisit sen leirillä. Muista selittää koko leikki ja kaikki säännöt mahdollisimman selkeästi, niin että selityksesi jälkeen jokainen osaisi leikkiä sitä.

30.4.

14.5.

  1. Täytä ROK-palautelomake osoitteessa https://forms.office.com/r/xnEjRWiUjd
  2. Käy tutustumassa padletilla tehtyihin yhteenvetoihin ROK-aiheista, joita kerrattiin yhdessä: bit.ly/rok145

    Keksi oma tärkeä pointti (tai valitse yksi padletteihin kirjattu) jokaisesta viidestä aiheesta, ja lähetä lista valitsemistasi tärkeistä pointeista Helille torstaihin 27.5. mennessä.

28.5.

KAKKOSET:

11.9.
1. Mitä haluaisin vielä oppia isosuudesta?
2. Kokemukset riparilta isosena: mikä tuli yllätyksenä? Mitä ongelmakohtia tuli? Mitkä tapaukset jäivät pohdituttamaan? Mitä olisi pitänyt tehdä toisin?
3. Missä onnistuit isosena? Mitä oivalsit?

25.9.
1. Mieti viime leiriäsi. Kuinka leikkien veto sujui? (Mikä meni hyvin, mitä kehittäisit?)
2. Mikä merkitys on ohjaustyylillä leikin vedossa?
3. Pohdi mitä eroa on innostamisella ja innostumisella? Mitä hyötyä niistä on leikkien kannalta?
4. Mitkä ovat konkreettisia keinoja innostaa?
5. Treenaa vähintään yhden leikin vetoa edellä pohdittuja oppeja peilaten ja kuvaa video, jos se on mahdollista.


9.10.
1. Miksi itsensä tunteminen on tärkeää?
2. Miten voin oppia tuntemaan itseäni?
3. Tee ITSELLESI ajatuskartta ROK-vihkoon tai jollain muulla tapaa pohdi paperille seuraavia asioita:
Missä olen hyvä?
Mistä tulen? Millainen on perheeni? Mitä asioita kotona on opetettu arvostamaan?
Millainen haluaisit olla? Mitä kohti haluat kasvaa?
Mikä auttaa sinua saavuttamaan haluamasi tavoitteet?
Millaisissa asioissa voin auttaa toisia? Missä itse tarvitsen apua?
Keksi kuusi asiaa, jotka tekevät sinut onnelliseksi tai josta olet kiitollinen.

Tehtävää 3. ei tarvitse palauttaa Helille, se jää itsellesi muistoksi. Jos teet erilliselle paperille, voit liimata sen rok-vihkoosi.

23.10.
Kuvitellaan, että kesällä riparilla on leiriläinen, joka…

  • haluaa olla mukana yhteisissä ohjelmissa tms., mutta on ujo
  • harrastaa kilpaurheilua
  • tykkää matkustamisesta
  • tulee riparille hyvällä mielellä, mutta ilman kavereita 
  • toivoo riparilta uusia kavereita
  1. Olisiko tällaista riparilaista mielestäsi helppo lähestyä isosen asemassa?
  2. Miten tällaista riparilaista olisi mielestäsi paras lähestyä ja miten hänet saisi mukaan ryhmään? 
  3. Mitä annettavaa tällä leiriläisellä olisi koko ryhmälle.

6.11.

  • Muistele omalta ripariltasi yksi leikki ja valmistaudu ohjaamaan se.
  • Keksi 4 kysymystä kristinuskosta ja kehitä niihin parhaat mahdolliset vastaukset. Mieti rauhassa ja syvällisesti.
  • Muistele omalta ripariltasi joku iltahartaus ja suunnittele sen pohjalta iltahartauden runko; biisi, Raamatun kohta, ajatus / puhe ja yhteinen rukous.

20.11.

Tehtävänä on keksiä 15 tietokilpailukysymystä Raamatusta Haluatko miljonääriksi-tyyliin.

4.12.

Jokainen etsii kotoaan yhden esineen. Tämän jälkeen sinulla on 15 minuuttia aikaa kehittää hartaus tuon tuotteen ympärille.

18.12.

1. Tee jostakin joululaulusta tai punaisen laulukirjan veisusta emoji-arvoitus. Eli valitse joku lause tai sopiva pätkä laulusta ja kuvaa se käyttäen pelkkiä emojeja, niin, että se on jonkun toisen mahdollista arvata. Palauta Helille Whatsapp-viestillä!
2. Mikä on lempiveisusi punaisesta laulukirjasta?
3. Luettele isosen työvälineitä, niin monta kuin keksit!
4. Tärkeimmät asiat, jotka olet oppinut ROK-koulutuksessa?
5. Anna palautetta ROK-koulutuksen kokonaisuudesta.