ETÄ ROK

Ohjeet ja tehtävät ETÄ ROKkiin & poissaolijoille syksy22 – luethan ohjeet ennen aloittamista!

Alla löydät RO-koulutuksen korvaavat tehtävät.

Tee tehtävät niiltä kerroilta, kun olet ollut ROKista poissa. Tämän tiedon saat tarvittaessa Annamarilta / Sampsalta. Mikäli suoritat RO-koulutusta etänä, tee kaikki tehtävät. Jos olet ollut pois yhdeltä tai useammalta ROK-leiriltä, tee myös niiden leirien tehtävät, joilta olet ollut pois. Voit korvata leirin myös osallistumalla nuortenleirille keväällä tai joululeirille eli leiri korvaa leirin.

Huom! Voit korvata minkä tahansa kerran tehtävät myös osallistumalla Chapplen Risteys-messuun (torstaisin klo 18) tai johonkin muuhun Olarin seurakunnan jumalanpalvelukseen. Pyydä kuittaus papilta tai muulta messussa paikalla olevalta työntekijältä.

Tehtävissä kannattaa hyödyntää Rokkikirjaa, josta löytyy apuja moniin kysymyksiin. Voit tehdä tehtävät joko word-dokumenttiin tai palauttaa tehtävät suoraan sähköpostiin. Palauta valmiit tehtävät sähköpostiin sen mukaan, oletko ROK 1 vai ROK 2. Palauta syksyn tehtävät viimeistään 15.1.2023. 

ROK 1 – Annamarille annamari.lehtinen (at) evl.fi

ROK 2 – Sampsalle sampsa.nelimarkka (at) evl.fi

Zemppiä tehtäviin!

YKKÖSET:

 

LEIRIT

 

Rok-leiri 1 (7.-9.10.2022)

Valmistele riparin ensimmäistä iltaa varten iltaohjelman runko, johon olet merkinnyt iltaohjelmaan tulevat laulut, sketsit, leikit jne. Perustele myös miksi suunnittelemasi iltaohjelma on mielestäsi hyvä / toimiva.

SYKSY 2022

 

16.9.

1. Kirjoita vapaamuotoinen esittely itsestäsi.
2. Pohdi ja kirjoita mitä taitoja isonen tarvitsee?
3. Mitä odotuksia ja toiveita sinulla on ROK-koulutuksesta ja isostoiminnasta?
4. Millainen isonen haluaisit olla?

30.9.

Isostapahtuma Velskolassa – korvataan osallistumalla Risteys-messuun Chapplessa (torstaisin klo 19). Halutessasi voit toki osallistua messuun myös Olarin kirkossa tai Matinkappelissa. Pyydä kuittaus messua toimittavalta papilta (tai muulta messussa paikalla olevalta työntekijältä).


14.10.

1. Miksi itsensä tunteminen on tärkeää?
2. Miten voin oppia tuntemaan itseäni?
3. Tee ITSELLESI ajatuskartta tai jollain muulla tapaa pohdi paperille seuraavia asioita:
Missä olen hyvä?
Mistä tulen? Millainen on perheeni? Mitä asioita kotona on opetettu arvostamaan?
Millainen haluaisit olla? Mitä kohti haluat kasvaa?
Mikä auttaa sinua saavuttamaan haluamasi tavoitteet?
Millaisissa asioissa voin auttaa toisia? Missä itse tarvitsen apua?
Keksi kuusi asiaa, jotka tekevät sinut onnelliseksi tai josta olet kiitollinen.

Tehtävää 3. ei tarvitse palauttaa, vaan se jää itsellesi muistoksi, jonka voit myöhemmin liimata ROK-vihkoosi.


28.10.

1. Rakenna kuvitteellinen rippikoululainen, kerro millainen hän on: 
Pohdi; nimi, luonne, millä tavalla suhtautuu ripariin, harrastukset, millainen perhe, missä viettää aikaansa, toteemieläin, lempijuoma, ja onko joku erityishaaste?
* Miten tällaista riparilaista on helpoin lähestyä
* Miten hänet saa parhaiten mukaan koko ryhmän jäseneksi
* Mitä annettavaa hänellä voisi olla koko ryhmälle
2. Kirjoita ajatuksiasi vuorovaikutustaidoista. Miksi ne ovat tärkeitä? Missä vuorovaikutustaidoissa olet hyvä? Mitä vuorovaikutustaitoja haluaisit kehittää? Miten omia vuorovaikutustaitojaan voi parantaa? Entä mikä tekee mielestäsi hyvän tai huonon kuuntelijan? Mainitse 3-5 hyvän kuuntelijan ja 3-5 huonon kuuntelijan piirrettä. 

3. Harjoitus: päätä kuunnella 5 minuuttia jotakin ystävääsi tai perheenjäsentäsi ilman että keskityt samalla muuhun tai vaihdat puheenaiheen omiin asioihisi. Kuvaile sitten alle lyhyesti, miltä harjoitus tuntui. Mikä oli helppoa, mikä vaikeaa? Miltä luulet harjoituksen tekemisen tuntuneen ihmisestä, jota kuuntelit?


11.11.

Tehtävänä on keksiä 15 tietokilpailukysymystä Raamatusta Haluatko miljonääriksi-tyyliin. Kysymysten pitää vaikeutua kohti viimeistä kysymystä. Kerro myös oikeat vastaukset kysymyksiin.

25.11.

  1. Luonnostele riparille iltaohjelma, johon olet valinnut leikit, laulut ja sketsit sekä asettanut ne järjestykseen. Perustele lyhyesti, miksi juuri luonnostelemasi iltaohjelman “kaava” on hyvä ja toimiva.
  2. Mieti viime leiriäsi. Kuinka leikkien veto sujui? (Mikä meni hyvin, mitä kehittäisit?)
  3. Mikä merkitys on ohjaustyylillä leikin vedossa?
  4. Pohdi mitä eroa on innostamisella ja innostumisella? Mitä hyötyä niistä on leikkien kannalta?
  5. Mitkä ovat konkreettisia keinoja innostaa?
  6. Treenaa vähintään yhden leikin vetoa edellä pohdittuja oppeja peilaten ja kuvaa video, jos se on mahdollista.

 

2.12.

  1. Ideoi kerho, jota haluaisit vetää Olarin seurakunnassa. Keksi kerholle nimi ja perusidea (mitä kerhossa tehdään, minkä ikäisille se on jne.)
  2. Ideoi ensimmäisen kerran sisältö ja tee kerhotapaamisesta runko. 
  3. Jos haluat oikeasti vetää ideoimaasi kerhoa, ole yhteydessä Timo Kekkoseen timo.kekkonen (at) evl.fi
  4. Tärkeimmät asiat, jotka olet oppinut ROK-koulutuksessa?
  5. Anna palautetta ROK-koulutuksen kokonaisuudesta.

 

KEVÄT 2022 (Kevään 2023 tehtävät tulee myöhemmin.)


4.2.

  1. Mikä tekee mielestäsi sketsistä hauskan?
  2. Mikä on sketsissä mielestäsi tärkeintä: vitsi, roolivaatteet, näyttelijöiden heittäytyminen vai joku muu? Perustele valintasi.
  3. Miksi on tärkeää puhua riittävän hitaasti ja selkeästi sketsiä näytellessään?
  4. Mikä merkitys on mielestäsi sillä, että sketsi harjoitellaan huolella läpi ennen sen esittämistä? Mikä olisi riparilla sopiva hetki ja riittävä aika sketsin harjoittelemiselle?


18.2.

Lue Matt: 6:9-13 ja vastaa allaoleviin kysymyksiin…

a) Mikä kohta Isä meidän -rukouksessa on sinulle tällä hetkellä tärkein? Entä mitä kohtaa on vaikea ymmärtää?

b) Mitä ajatuksia herättää se, että tätä rukousta ovat rukoilleet sukupolvet ennen meitä aina Jeesuksen ajoista lähtien?

c) Mitä eri rukouksia tiedät? Onko joku sinulle erityisen tärkeä?

d) Mitä rukous sinulle merkitsee?

e) Kumpi on sinusta helpompaa, rukoilla omin sanoin vai rukoilla valmiin rukouksen sanoilla?


4.3.

Rukoile Ukrainan ja rauhan puolesta omin sanoin.


18.3.

  1. Katso ja lue “diat” läpi. Raamis (dropbox.com)
  2. Mitä ajatuksia sinulla on isosryhmän/raamiksen vetämisestä?
  3. Mitkä kaikki asiat on tärkeä huomioida, kun vetää raamisryhmää?
  4. Olet ensimmäistä kertaa isosena ja oma ryhmäsi sattuu olemaan todella hiljainen, kukaan ei puhu mitään. Mitä teet? Millaisia juttuja kannattaa kokeilla? Mikä on tärkeää tällaisessa tilanteessa?

1.4.

Korvaava tehtävä löytyy painamalla tästä linkistä (google docs).

 

30.4.

  1. Kiusaamiseen liittyy aina kiusaaja ja kiusattu. Mitä muita eri rooleja kiusaamistilanteessa voi olla?
  2. Mitä syitä voi mielestäsi olla taustalla siinä, että joku kiusaa?
  3. Olet riparilla isosena, ja huomaat että yhtä leiriläistä kiusataan. Miten toimit?
  4. Miksi ei saa kiusata?
  5. Miten kohtaat kiusatun ja kiusaajan?

13.5.

  1. Mitä erilaisia työkaluja isosella on käytössään? Mitkä ovat niistä mielestäsi tärkeimmät ja miksi?
  2. Käy osoitteessa Pompelipedia (isosten.net) ja valitse sieltä yksi leikki ja yksi sketsi, joita et tiennyt ennestään, mutta jotka olisivat mielestäsi käyttökelpoisia riparilla. Esittele ne lyhyesti.
  3. Mene osoitteeseen: https://drive.google.com/drive/folders/1JiQbE_6_oRqxrQYjzJIW0UzFzap1Dj2s
  4. Valitse kansiosta “Harde” yksi hartausbiisi, yksi raamatunkohta ja yksi hartausrunko. Valmistele valitsemasi hartausrungon pohjalle oma hartausrunkosi, jossa näkyy valitsemasi biisi, raamatunkohta, hartauden aihe jne.
  5. Pidä ylläoleva Drive-linkki + Pompelipedia-linkki tallessa, kun menet isoseksi!

28.5.

  1. Mieti yksi kristinuskoon, Jumalaan tai yleisesti uskon asioihin liittyvä kysymys, johon haluaisit vastauksen ja lähetä se Sampsalle sähköpostitse tai Whatsappissa.
  2. Anna palautetta ROKista: https://forms.gle/4jqn2Ebh74hEcpUs5

KAKKOSET:

ROK-leiri 3:n / joululeirin 16.-18.12. voi korvata toisella leirillä. Toinen vaihtoehto on messukäynti (Risteys tai jokin muu, pyydä kuittaus papilta tai paikalla olleelta työntekijältä) sekä lisäksi seuraava tehtävä:

  1. Mitä kerhoa haluaisit vetää Olarin seurakunnassa? Keksi kerholle nimi ja kehittele perusidea sekä minkä ikäisille kerho on suunnattu ja kuinka usein se kokoontuu.
  2. Kehittele tapaamisrunko ja sisältö 2-3 ensimmäiselle tapaamiskerralle.
  3. Tee mainoskuva tai -video jollekin valitsemallesi yhdelle tai useammalle some-alustalle.
  4. Jos haluat myös oikeasti vetää kerhoa, ole yhteydessä Timo Kekkoseen timo.kekkonen (at) evl.fi. Kerhon vetämisestä maksetaan kymppi per kerta ja siitä saa työtodistuksen.

16.9.

  1. Mitä haluaisin vielä oppia isosuudesta?
  2. Kokemukset riparilta isosena: mikä tuli yllätyksenä? Mitä ongelmakohtia tuli? Mitkä tapaukset jäivät pohdituttamaan? Mitä olisi pitänyt tehdä toisin?
  3. Missä onnistuit isosena? Mitä oivalsit?
  4. Mitä voisit / haluaisit tehdä paremmin isosena?

30.9.

Isostapahtuma Velskolassa – korvataan osallistumalla Risteys-messuun Chapplessa (torstaisin klo 19). Halutessasi voit toki osallistua messuun myös Olarin kirkossa tai Matinkappelissa. Pyydä kuittaus messua toimittavalta papilta (tai muulta messussa paikalla olevalta työntekijältä).

14.10.

  1. Mitä erilaisia rooleja rippikoululainen saattaa ottaa raamisryhmässä?
  2. Entä isonen?
  3. Ovatko kaikki roolit hyviä tai rakentavia? Onko joku rooli mielestäsi huonompi kuin jokin toinen? Perustele.
  4. Mikä rooli on sinulle helpoin ottaa ja miksi?
  5. Minkä roolin haluaisit sinulle olevan helpompi tai luontaisempi? Voisiko kyseisen roolin ottamista harjoitella jotenkin?

29.10.

1 Mikä merkitys jumalanpalveluksella on kristityn elämässä?

2 Käytkö koskaan itse jumalanpalveluksissa? Jos et, niin minkä pitäisi muuttua (kirkossa, jumalanpalveluksissa, itsessä jne.), jotta jumalanpalvelukset olisivat sinulle kiinnostavia?

3 Kuvaile lyhyesti mikä on Olarin seurakunnan Risteys-messu ja keksi kaksi ideaa, miten Risteys-messua voisi kehittää. 

12.11.

Tehtävänä on keksiä 15 tietokilpailukysymystä Raamatusta Haluatko miljonääriksi-tyyliin. Kysymysten pitää vaikeutua kohti viimeistä kysymystä. Kerro myös oikeat vastaukset kysymyksiin.

26.11.

  1. Luonnostele riparille iltaohjelma, johon olet valinnut leikit, laulut ja sketsit sekä asettanut ne järjestykseen. Perustele lyhyesti, miksi juuri luonnostelemasi iltaohjelman “kaava” on hyvä ja toimiva.
  2. Mieti viime leiriäsi. Kuinka leikkien veto sujui? (Mikä meni hyvin, mitä kehittäisit?)
  3. Mikä merkitys on ohjaustyylillä leikin vedossa?
  4. Pohdi mitä eroa on innostamisella ja innostumisella? Mitä hyötyä niistä on leikkien kannalta?
  5. Mitkä ovat konkreettisia keinoja innostaa?
  6. Treenaa vähintään yhden leikin vetoa edellä pohdittuja oppeja peilaten ja kuvaa video, jos se on mahdollista.

2.12.

  1. Etsi kotoasi yksi esine. Kehitä hartaus esineen ympärille ja kirjoita se tekstiksi. (Valitse hartauteen laulut, raamatunkohta, rukous ja puhe.)
  2. Tärkeimmät asiat, jotka olet oppinut ROK-koulutuksessa?
  3. Anna palautetta ROK-koulutuksen kokonaisuudesta.