ETÄ ROK

Ohjeet ja tehtävät ETÄ ROKkiin & poissaolijoille syksy21-kevät22

Alla löydät RO-koulutuksen korvaavat tehtävät.

Tee tehtävät niiltä kerroilta, kun olet ollut ROKista poissa. Tämän tiedon saat tarvittaessa Jussilta / Sampsalta viimeisellä ROK-kerralla tai pyytämällä erikseen. Mikäli suoritat RO-koulutusta etänä, tee kaikki tehtävät. Jos olet ollut pois yhdeltä tai useammalta ROK-leiriltä, tee myös niiden leirien tehtävät, joilta olet ollut pois. Jos olit kevään Nuortenleirillä, se korvaa toisen ROK-leireistä.

Voit tehdä tehtävät joko word-dokumenttiin tai suoraan sähköpostiin. Palauta valmiit tehtävät sähköpostiin sen mukaan, oletko ROK 1 vai ROK 2. Palauta kevään tehtävät viimeistään 31.5.2022. 

ROK 1 – Sampsalle sampsa.nelimarkka (at) evl.fi

ROK 2 – Jussille jussi.koski (at) evl.fi

Zemppiä tehtäviin!

YKKÖSET:

 

LEIRIT

 

Rok-leiri 1 (8.-10.10.2021)

Valmistele riparin ensimmäistä iltaa varten iltaohjelman runko, johon olet merkinnyt iltaohjelmaan tulevat laulut, sketsit, leikit jne.

Rok-leiri 2 (21.-23.1.2022)

  1. Mitä muistoja sinulla on hartauksista, joita olet kuullut ja nähnyt?
    2. Minkälainen on mielestäsi hyvä hartaus?
    3. Katso ja lue “diat” läpi:Hartaus. (dropbox.com)
    4. Minkälaisia osia hartaudessa voi esimerkiksi olla?
    5. Mitä ajattelet hartauden pitämisestä? Onko helppoa tai vaikeaa, jännittääkö, mietityttääkö jokin asia siihen liittyen?
    6. Keksi oma hartaus, eli aihe ja rakenne hartaudelle. Ei tarvitse kirjoittaa sitä ns. “puhtaaksi”, laadi vain suunnitelma, josta käy ilmi hartauden aihe ja hartauden rakenne. Etsi aiheeseen liittyen 1-2 raamatunkohtaa, jotka soveltuisivat luettavaksi hartaudessa.

SYKSY 2021

 

17.9.

1. Kirjoita vapaamuotoinen esittely itsestäsi. 🙂
2. Pohdi ja kirjoita mitä taitoja isonen tarvitsee?
3. Mitä odotuksia ja toiveita sinulla on ROK-koulutuksesta ja isostoiminnasta?
4. Millainen isonen haluaisit olla?

1.10.

(Rokkikirjan sivut 50-52, 54-66)
1. Täydennä seuraavat lauseet: Leikkiminen minusta on…, Paras leikki riparilla…, En voi leikkiä ryhmässä, jossa…
2. Pohdi mitä hyötyä leikeistä on (ja kirjoita myös pohdintasi auki).
3. Mitä asioita pitää muistaa vedettäessä leikkiä?
4. Mieti valmiiksi leikkejä joita voi käyttää ensimmäisenä päivänä/leirin keskivaiheilla lopussa. Treenaa näiden leikkien vetämistä muille ja kuvaa siitä video, jos mahdollista.


15.10.

1. Miksi itsensä tunteminen on tärkeää?
2. Miten voin oppia tuntemaan itseäni?
3. Tee ITSELLESI ajatuskartta tai jollain muulla tapaa pohdi paperille seuraavia asioita:
Missä olen hyvä?
Mistä tulen? Millainen on perheeni? Mitä asioita kotona on opetettu arvostamaan?
Millainen haluaisit olla? Mitä kohti haluat kasvaa?
Mikä auttaa sinua saavuttamaan haluamasi tavoitteet?
Millaisissa asioissa voin auttaa toisia? Missä itse tarvitsen apua?
Keksi kuusi asiaa, jotka tekevät sinut onnelliseksi tai josta olet kiitollinen.

Tehtävää 3. ei tarvitse palauttaa, vaan se jää itsellesi muistoksi, jonka voit myöhemmin liimata ROK-vihkoosi.


29.10.

1. Rakenna kuvitteellinen rippikoululainen, kerro millainen hän on: 
Pohdi; nimi, luonne, millä tavalla suhtautuu ripariin, harrastukset, millainen perhe, missä viettää aikaansa, toteemieläin, lempijuoma, ja onko joku erityishaaste?
* Miten tällaista riparilaista on helpoin lähestyä
* Miten hänet saa parhaiten mukaan koko ryhmän jäseneksi
* Mitä annettavaa hänellä voisi olla koko ryhmälle
2. Kirjoita ajatuksiasi vuorovaikutustaidoista. Miksi ne ovat tärkeitä? Missä vuorovaikutustaidoissa olet hyvä? Mitä vuorovaikutustaitoja haluaisit kehittää? Miten omia vuorovaikutustaitojaan voi parantaa? Entä mikä tekee mielestäsi hyvän tai huonon kuuntelijan? Mainitse 3-5 hyvän kuuntelijan ja 3-5 huonon kuuntelijan piirrettä. 

3. Harjoitus: päätä kuunnella 5 minuuttia jotakin ystävääsi tai perheenjäsentäsi ilman että keskityt samalla muuhun tai vaihdat puheenaiheen omiin asioihisi. Kuvaile sitten alle lyhyesti, miltä harjoitus tuntui. Mikä oli helppoa, mikä vaikeaa? Miltä luulet harjoituksen tekemisen tuntuneen ihmisestä, jota kuuntelit?


12.11.

1. Kuuntele soittolistaa:

Gospelin läpileikkaus – YouTube

2. Tee kirjoitelma, jossa pohdit mikä kappaleissa on hyvää ja missä niitä voisi isosen tehtävissä käyttää. Kerro myös millaista musiikkia itse yleensä kuuntelet. Mikä äsken kuuntelemistasi kappaleista oli oma suosikkisi? Entä inhokkisi? Miksi?


26.11.

1. Tee jostakin joululaulusta tai punaisen laulukirjan veisusta emoji-arvoitus. Eli valitse joku lause tai sopiva pätkä laulusta ja kuvaa se käyttäen pelkkiä emojeja, niin, että se on jonkun toisen mahdollista arvata. Palauta Sampsalle Whatsapp-viestillä!
2. Mikä on lempiveisusi punaisesta laulukirjasta? Miksi?

 

10.12.

1. Lue Rokkikirjasta sivut 10-14 ja 41-42.
2. Isonen on vanhempi nuori, joka ohjaa rippikoululaisia. Miten se vaikuttaa mielestäsi isosen tehtävään?
3. Kokoa asioita ja tehtäviä neljään sarakkeeseen / kategoriaan: 1. asiat jotka kuuluvat isoselle, 2. asiat jotka kuuluvat ohjaajalle, 3. asiat jotka kuuluvat isoselle tai ohjaajalle ja 4. asiat, jotka eivät kuulu isoselle eikä ohjaajalle (=eivät sovi leirille ollenkaan).

 

KEVÄT 2022


4.2.

  1. Mikä tekee mielestäsi sketsistä hauskan?
  2. Mikä on sketsissä mielestäsi tärkeintä: vitsi, roolivaatteet, näyttelijöiden heittäytyminen vai joku muu? Perustele valintasi.
  3. Miksi on tärkeää puhua riittävän hitaasti ja selkeästi sketsiä näytellessään?
  4. Mikä merkitys on mielestäsi sillä, että sketsi harjoitellaan huolella läpi ennen sen esittämistä? Mikä olisi riparilla sopiva hetki ja riittävä aika sketsin harjoittelemiselle?


18.2.

Lue Matt: 6:9-13 ja vastaa allaoleviin kysymyksiin…

a) Mikä kohta Isä meidän -rukouksessa on sinulle tällä hetkellä tärkein? Entä mitä kohtaa on vaikea ymmärtää?

b) Mitä ajatuksia herättää se, että tätä rukousta ovat rukoilleet sukupolvet ennen meitä aina Jeesuksen ajoista lähtien?

c) Mitä eri rukouksia tiedät? Onko joku sinulle erityisen tärkeä?

d) Mitä rukous sinulle merkitsee?

e) Kumpi on sinusta helpompaa, rukoilla omin sanoin vai rukoilla valmiin rukouksen sanoilla?


4.3.

Rukoile Ukrainan ja rauhan puolesta omin sanoin.


18.3.

  1. Katso ja lue “diat” läpi. Raamis (dropbox.com)
  2. Mitä ajatuksia sinulla on isosryhmän/raamiksen vetämisestä?
  3. Mitkä kaikki asiat on tärkeä huomioida, kun vetää raamisryhmää?
  4. Olet ensimmäistä kertaa isosena ja oma ryhmäsi sattuu olemaan todella hiljainen, kukaan ei puhu mitään. Mitä teet? Millaisia juttuja kannattaa kokeilla? Mikä on tärkeää tällaisessa tilanteessa?

1.4.

Korvaava tehtävä löytyy painamalla tästä linkistä (google docs).

 

30.4.

  1. Kiusaamiseen liittyy aina kiusaaja ja kiusattu. Mitä muita eri rooleja kiusaamistilanteessa voi olla?
  2. Mitä syitä voi mielestäsi olla taustalla siinä, että joku kiusaa?
  3. Olet riparilla isosena, ja huomaat että yhtä leiriläistä kiusataan. Miten toimit?
  4. Miksi ei saa kiusata?
  5. Miten kohtaat kiusatun ja kiusaajan?

13.5.

  1. Mitä erilaisia työkaluja isosella on käytössään? Mitkä ovat niistä mielestäsi tärkeimmät ja miksi?
  2. Käy osoitteessa Pompelipedia (isosten.net) ja valitse sieltä yksi leikki ja yksi sketsi, joita et tiennyt ennestään, mutta jotka olisivat mielestäsi käyttökelpoisia riparilla. Esittele ne lyhyesti.
  3. Mene osoitteeseen: https://drive.google.com/drive/folders/1JiQbE_6_oRqxrQYjzJIW0UzFzap1Dj2s
  4. Valitse kansiosta “Harde” yksi hartausbiisi, yksi raamatunkohta ja yksi hartausrunko. Valmistele valitsemasi hartausrungon pohjalle oma hartausrunkosi, jossa näkyy valitsemasi biisi, raamatunkohta, hartauden aihe jne.
  5. Pidä ylläoleva Drive-linkki + Pompelipedia-linkki tallessa, kun menet isoseksi!

28.5.

  1. Mieti yksi kristinuskoon, Jumalaan tai yleisesti uskon asioihin liittyvä kysymys, johon haluaisit vastauksen ja lähetä se Sampsalle sähköpostitse tai Whatsappissa.
  2. Anna palautetta ROKista: https://forms.gle/4jqn2Ebh74hEcpUs5

KAKKOSET:

17.9.

  1. Mitä haluaisin vielä oppia isosuudesta?
  2. Kokemukset riparilta isosena: mikä tuli yllätyksenä? Mitä ongelmakohtia tuli? Mitkä tapaukset jäivät pohdituttamaan? Mitä olisi pitänyt tehdä toisin?
  3. Missä onnistuit isosena? Mitä oivalsit?

1.10.

  1. Mieti viime leiriäsi. Kuinka leikkien veto sujui? (Mikä meni hyvin, mitä kehittäisit?)
  2. Mikä merkitys on ohjaustyylillä leikin vedossa?
  3. Pohdi mitä eroa on innostamisella ja innostumisella? Mitä hyötyä niistä on leikkien kannalta?
  4. Mitkä ovat konkreettisia keinoja innostaa?
  5. Treenaa vähintään yhden leikin vetoa edellä pohdittuja oppeja peilaten ja kuvaa video, jos se on mahdollista.

15.10.

Kuvitellaan, että kesällä riparilla on leiriläinen, joka…

  • haluaa olla mukana yhteisissä ohjelmissa tms., mutta on ujo
  • harrastaa kilpaurheilua
  • tykkää matkustamisesta
  • tulee riparille hyvällä mielellä, mutta ilman kavereita 
  • toivoo riparilta uusia kavereita
  1. Olisiko tällaista riparilaista mielestäsi helppo lähestyä isosen asemassa?
  2. Miten tällaista riparilaista olisi mielestäsi paras lähestyä ja miten hänet saisi mukaan ryhmään? 
  3. Mitä annettavaa tällä leiriläisellä olisi koko ryhmälle.

29.10.

Tehtävänä on keksiä 15 tietokilpailukysymystä Raamatusta Haluatko miljonääriksi-tyyliin. Kysymysten pitää vaikeutua kohti viimeistä kysymystä.

12.11.

1. Kuuntele soittolistaa:

Gospelin läpileikkaus – YouTube

2. Tee kirjoitelma, jossa pohdit mikä kappaleissa on hyvää ja missä niitä voisi isosen tehtävissä käyttää. Kerro myös millaista musiikkia itse yleensä kuuntelet. Mikä äsken kuuntelemista kappaleista oli oma suosikkisi? Entä inhokkisi? Miksi?

26.11.

1. Tee jostakin joululaulusta tai punaisen laulukirjan veisusta emoji-arvoitus. Eli valitse joku lause tai sopiva pätkä laulusta ja kuvaa se käyttäen pelkkiä emojeja, niin, että se on jonkun toisen mahdollista arvata. Palauta Jussille Whatsapp-viestillä!
2. Mikä on lempiveisusi punaisesta laulukirjasta?

10.12.

  1. Etsi kotoasi yksi esine. Kehitä hartaus esineen ympärille ja kirjoita se tekstiksi. (Valitse hartauteen laulut, raamatunkohta, rukous ja puhe.)
  2. Tärkeimmät asiat, jotka olet oppinut ROK-koulutuksessa?
  3. Anna palautetta ROK-koulutuksen kokonaisuudesta.